DENIP 2007

El proper dimarts dia 30, les escoles celebren el Dia Escolar de la Noviolència i la Pau, us deixem diverses activitats, pàgines web amb quantitat de propostes que podeu fer servir.
Irene Vallvé envia una activitat que l'ha fet arribar R. Breu de l'escola Solc: és un "Diccionari de la Pau". (Cada paraula té tres respostes, una per cada franja d'edat. Teniu un exemple a la primera paraula.)
DICCIONARI DE
-Sentiment que uneix a dues o més persones amb afecte. Ser generós a l’hora de compartir qualsevol cosa (9-12).
-Relació desinteressada entre les persones basada en la confiança, l’ajut i l’amabilitat (12-16).
-És l’actitud positiva que tenim les persones per fer el bé als altres. Tenir bons sentiments.
-Acció de comportar-se bé amb els altres, tenir bona fe.
-És l’acció d’ajudar a les persones a treballar en grup. Participar amb altres en una empresa comuna. Treballar junts, en equip amb altres persones.
-Prendre part en una cosa comuna. Ajudar-se mútuament per obtenir beneficis comuns.
-Estat que permet pensar i expressar les pròpies opinions i on tothom pot elegir les persones que manen.
-Tipus de govern on cada ciutadà expressa la seva opinió mitjançant el vot. Forma de portar un país, en què tothom té els mateixos drets i llibertat d’expressió.
-Marxar d’un país per diversos motius, com poden ser el treball, la falta d’aliments o perquè hi ha guerra.
-Fet que algú surti del seu país per anar a un altre.
-És una sensació negativa que ens notem quan fa temps que no hem menjat. Quan una persona té molta gana, no té diners, pateix de gana, pateix fam.
-Ganes intenses de menjar.
-Matança de persones, en gran quantitat, per motius religiosos, d’ètnia, de manera de viure.
-Extermini d’una gran quantitat de persones. Destrucció d’un poble o una cultura.
-Ajudar a altres persones sense esperar res a canvi, sense donar-hi importància.
-No donar excessiva importància a allò que es fa. No ser pretensiós ni orgullós.
(9) IGUALTAT: Ho tenen els éssers que són iguals: objectes, animals, humans, plantes.
-Sense diferències.
-Amb les mateixes possibilitats per a tothom. Tenir els mateixos drets.
(10) JUSTÍCIA: La justícia és la paraula que dóna la raó a la gent i defensa els drets de tothom.
-L’acord en què han arribat les persones, segons el seu criteri, sobre el que està bé i el què està malament.
-Normes i lleis per a fixar-se en elles i actuar correctament per evitar fer mal. Donar a cadascú el que li pertany.
(11) LLIBERTAT: Un ocell està tancat a una gàbia i el deixes anar; li dónes llibertat. Passa el mateix amb les persones.
-Poder fer el que tu vols: pensar, vestir, parlar de la manera que tu vulguis.
-Sensació d’independència d’una persona o d’un país... quan no depèn de res ni de ningú.
(12) MARGINACIÓ: Deixar plantats els companys o dir-li algú que no pot jugar amb nosaltres.
-Deixar de banda alguna persona per diferents motius.
-Discriminació i rebuig respecte a les persones que no ens cauen bé per enveja, per gelosia o perquè són d’un altre país o pertanyen a una cultura diferent.
(13) NENS SOLDATS : Són nens que els donen una arma i van a matar o els maten.
-Nens que tenen pocs anys i que la seva vida és treballar fent la guerra.
-Nens que són reclutats a la força i que han de lluitar i participar en guerres.
(14) ODI: Tenir rancor, mania a alguna persona.
-Sentiment negatiu referit a una persona.
-Sentiment de ràbia i menyspreu. Sentiment de rebuig, ràbia i antipatia profunda respecte a una altra persona.
(15) PAU: Viure tranquil, sense guerres al nostre món.
-Sensació que se sent quan una persona es nota lliure i no hi ha problemes.
-Fet pel qual no hi ha guerres ni terrorisme. Estat en què
(16) RESPECTE: No insultar, ni pegar ni menysprear ningú.
-Situació en la qual una persona accepta els costums, idees...d’una altra persona.
-Acceptar l’opinió o un fet d’una persona. Ser amable, acceptar els altres, les normes, la natura.
(17) SOLIDARITAT: Ajudar les persones que tenen problemes. Ajudar persones pobres.
-Ser solidari és ajudar a gent que passen per situacions difícils, que no tenen recursos.
-Donar ajut o alguna cosa sense esperar res a canvi. Estar lligat a altres per una comunitat de sentiments. Ajudar els altres quan necessiten ajuda.
(18) TORTURA: Maltractar un ésser viu. Fer patir una persona, ja sigui físicament o psíquicament.
-Càstig dolorós practicat en un ésser humà. Maltractar persones o animals, físicament o psicològicament per aconseguir finalitats diverses. Fer patir una persona.
(19) UNESCO: Organització de les Nacions Unides que treballa per estendre l’educació per la pau, la cultura, la solidaritat i el respecte al patrimoni cultural i natural de
(20) VIOLÈNCIA: Agressió a una persona. Fer mal als companys. Fer-li mal a algú amb força. -Les guerres, els maltractaments són formes de violència.
-Acció generada per l’odi o rancor d’un ésser humà cap a un altre ésser ja sigui humà o animal. Acte que pot ferir a una persona.
(21) XENOFÒBIA: Odi als estrangers. Tenir odi a la gent de fora.
-Una persona té xenofòbia quan rebutja els estrangers i els vol fer mal.
-Sentiment d’odi, rebuig o hostilitat cap a la gent de fora.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
ALTRES PROPOSTES
Enllaços d'interés: Recursos i informació sobre educació per la pau
http://www.pangea.org/unescopau/
Cinema i pau. Recursos didàctics a partir de pel•lícules
http://edualter.org/material/pau/paz.htmhttp://www.cinescola.info/cine23.html
http://www.aulamedia.org/cine10.htm
http://www.aulamedia.org/cine6.htm
Unitats didàctiques de Intermón. Trobareu moltes possibilitats per a tots els nivells escolars
http://www.intermonoxfam.org/page.asp?id=2217&idioma=2
Enviat per la coordinadora estatal Rufina Moreno. (Les dues webs en diverses llengües)
http://es.geocities.com/ahimsadenip
http://es.geocities.com/kirigirisu2002
Altres possibilitats:http://www.badalona.cat/aj-badalona/educacio/ca/bitacola/activitats-per-temes/educacio-pau-interculturalitat.html
http://intercentres.cult.gva.es/intercentres/12001401/activita1.htm
<< Home