XARXA ESCOLES ASSOCIADES UNESCO a CATALUNYA

Aquest blog neix per tenir un lloc on poder mostrar el treball que realitzen les escoles catalanes que estan associades a la UNESCO, així com qualsevol activitat, notícia, projecte o dades que ens arribin des de París, escoles PEA, la coordinació estatal o qualsevol xarxa, medi o institució amb els ideals i objectius proclamats per la UNESCO. (Als arxius mensuals trobareu tot el que s'ha penjat des de l'inici del blog)

26 de gener 2007

DENIP 2007

Pablo Picasso: Colom de la Pau


El proper dimarts dia 30, les escoles celebren el Dia Escolar de la Noviolència i la Pau, us deixem diverses activitats, pàgines web amb quantitat de propostes que podeu fer servir.


Irene Vallvé envia una activitat que l'ha fet arribar R. Breu de l'escola Solc: és un "Diccionari de la Pau". (Cada paraula té tres respostes, una per cada franja d'edat. Teniu un exemple a la primera paraula.)

DICCIONARI DE LA PAU

Paraules sobre la Pau, unes bones, altres dolentes, totes per pensar la Pau

(1) AMISTAT : Estimació gran a una persona (6-9).
-Sentiment que uneix a dues o més persones amb afecte. Ser generós a l’hora de compartir qualsevol cosa (9-12).
-Relació desinteressada entre les persones basada en la confiança, l’ajut i l’amabilitat (12-16).

(2) BONDAT: Qualitat que tenen les persones de fer coses bones.
-És l’actitud positiva que tenim les persones per fer el bé als altres. Tenir bons sentiments.
-Acció de comportar-se bé amb els altres, tenir bona fe.

(3) COOPERACIÓ: Treball en grup. Treballar en grup per treballar millor.
-És l’acció d’ajudar a les persones a treballar en grup. Participar amb altres en una empresa comuna. Treballar junts, en equip amb altres persones.
-Prendre part en una cosa comuna. Ajudar-se mútuament per obtenir beneficis comuns.

(4) DEMOCRÀCIA: Forma de govern en la qual tot el poder pertany al poble.
-Estat que permet pensar i expressar les pròpies opinions i on tothom pot elegir les persones que manen.
-Tipus de govern on cada ciutadà expressa la seva opinió mitjançant el vot. Forma de portar un país, en què tothom té els mateixos drets i llibertat d’expressió.

(5) EMIGRACIÓ: L’emigració és trista perquè les persones han de deixar casa seva, el seu país. Marxen per problemes de feina, perquè no tenen gaire diners o perquè els persegueixen.
-Marxar d’un país per diversos motius, com poden ser el treball, la falta d’aliments o perquè hi ha guerra.
-Fet que algú surti del seu país per anar a un altre.

(6) FAM: Tenir moltes ganes de menjar, però no tenir menjar...
-És una sensació negativa que ens notem quan fa temps que no hem menjat. Quan una persona té molta gana, no té diners, pateix de gana, pateix fam.
-Ganes intenses de menjar.

(7) GENOCIDI: Destrucció d’un poble, d’una cultura.
-Matança de persones, en gran quantitat, per motius religiosos, d’ètnia, de manera de viure.
-Extermini d’una gran quantitat de persones. Destrucció d’un poble o una cultura.

(8) HUMILITAT: Persona molt senzilla.
-Ajudar a altres persones sense esperar res a canvi, sense donar-hi importància.
-No donar excessiva importància a allò que es fa. No ser pretensiós ni orgullós.

(9) IGUALTAT: Ho tenen els éssers que són iguals: objectes, animals, humans, plantes.
-Sense diferències.
-Amb les mateixes possibilitats per a tothom. Tenir els mateixos drets.

(10) JUSTÍCIA: La justícia és la paraula que dóna la raó a la gent i defensa els drets de tothom.
-L’acord en què han arribat les persones, segons el seu criteri, sobre el que està bé i el què està malament.
-Normes i lleis per a fixar-se en elles i actuar correctament per evitar fer mal. Donar a cadascú el que li pertany.

(11) LLIBERTAT: Un ocell està tancat a una gàbia i el deixes anar; li dónes llibertat. Passa el mateix amb les persones.
-Poder fer el que tu vols: pensar, vestir, parlar de la manera que tu vulguis.
-Sensació d’independència d’una persona o d’un país... quan no depèn de res ni de ningú.

(12) MARGINACIÓ: Deixar plantats els companys o dir-li algú que no pot jugar amb nosaltres.
-Deixar de banda alguna persona per diferents motius.
-Discriminació i rebuig respecte a les persones que no ens cauen bé per enveja, per gelosia o perquè són d’un altre país o pertanyen a una cultura diferent.

(13) NENS SOLDATS : Són nens que els donen una arma i van a matar o els maten.
-Nens que tenen pocs anys i que la seva vida és treballar fent la guerra.
-Nens que són reclutats a la força i que han de lluitar i participar en guerres.

(14) ODI: Tenir rancor, mania a alguna persona.
-Sentiment negatiu referit a una persona.
-Sentiment de ràbia i menyspreu. Sentiment de rebuig, ràbia i antipatia profunda respecte a una altra persona.

(15) PAU: Viure tranquil, sense guerres al nostre món.
-Sensació que se sent quan una persona es nota lliure i no hi ha problemes.
-Fet pel qual no hi ha guerres ni terrorisme. Estat en què la Humanitat no pateix els efectes de la violència i de la guerra.

(16) RESPECTE: No insultar, ni pegar ni menysprear ningú.
-Situació en la qual una persona accepta els costums, idees...d’una altra persona.
-Acceptar l’opinió o un fet d’una persona. Ser amable, acceptar els altres, les normes, la natura.

(17) SOLIDARITAT: Ajudar les persones que tenen problemes. Ajudar persones pobres.
-Ser solidari és ajudar a gent que passen per situacions difícils, que no tenen recursos.
-Donar ajut o alguna cosa sense esperar res a canvi. Estar lligat a altres per una comunitat de sentiments. Ajudar els altres quan necessiten ajuda.

(18) TORTURA: Maltractar un ésser viu. Fer patir una persona, ja sigui físicament o psíquicament.
-Càstig dolorós practicat en un ésser humà. Maltractar persones o animals, físicament o psicològicament per aconseguir finalitats diverses. Fer patir una persona.

(19) UNESCO: Organització de les Nacions Unides que treballa per estendre l’educació per la pau, la cultura, la solidaritat i el respecte al patrimoni cultural i natural de la Humanitat.

(20) VIOLÈNCIA: Agressió a una persona. Fer mal als companys. Fer-li mal a algú amb força. -Les guerres, els maltractaments són formes de violència.
-Acció generada per l’odi o rancor d’un ésser humà cap a un altre ésser ja sigui humà o animal. Acte que pot ferir a una persona.

(21) XENOFÒBIA: Odi als estrangers. Tenir odi a la gent de fora.
-Una persona té xenofòbia quan rebutja els estrangers i els vol fer mal.
-Sentiment d’odi, rebuig o hostilitat cap a la gent de fora.

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

ALTRES PROPOSTES

Enllaços d'interés: Recursos i informació sobre educació per la pau

http://edualter.org/

http://www.pangea.org/unescopau/

http://www.pangea.org/pacoc

Cinema i pau. Recursos didàctics a partir de pel•lícules

http://edualter.org/material/pau/paz.htm

http://www.cinescola.info/cine23.html

http://www.aulamedia.org/cine10.htm

http://www.aulamedia.org/cine6.htm

http://www.cinescola.info/

Unitats didàctiques de Intermón. Trobareu moltes possibilitats per a tots els nivells escolars

http://www.intermonoxfam.org/page.asp?id=2217&idioma=2

Enviat per la coordinadora estatal Rufina Moreno. (Les dues webs en diverses llengües)

http://es.geocities.com/ahimsadenip

http://es.geocities.com/kirigirisu2002

Altres possibilitats:

http://www.badalona.cat/aj-badalona/educacio/ca/bitacola/activitats-per-temes/educacio-pau-interculturalitat.html

http://intercentres.cult.gva.es/intercentres/12001401/activita1.htm