XARXA ESCOLES ASSOCIADES UNESCO a CATALUNYA

Aquest blog neix per tenir un lloc on poder mostrar el treball que realitzen les escoles catalanes que estan associades a la UNESCO, així com qualsevol activitat, notícia, projecte o dades que ens arribin des de París, escoles PEA, la coordinació estatal o qualsevol xarxa, medi o institució amb els ideals i objectius proclamats per la UNESCO. (Als arxius mensuals trobareu tot el que s'ha penjat des de l'inici del blog)

19 d’abril 2007

DE L'ESCOLA AULA DE MÚSICA 7

Laura Búcar, directora de l'escola Aula de Músia 7, ens fa arribar la següent notícia referent al nou projecte de treball sobre patrimoni musical

PROJECTE PATRIMONI XEAUC

Aquest projecte neix fruit de la inquietud que des del primer moment ha tingut l’escola per involucrar a tota la comunitat educativa en fer música plegats. Al llarg de 27 anys d’història sempre ens ha acompanyat la necessitat d’oferir al nostre alumnat propostes innovadores que els aportin vivències musicals de gran qualitat. És d’aquesta manera que durant la història de l’escola s’han anat succeint diferents projectes que amb més o menys ambició han omplert la nostra vida de música en col·lectivitat.

Estem plenament convençuts que fer música en comunitat té un valor afegit al mateix fet d’estudiar música. Sovint, i encara més als nostres temps, estudiar música representa un esforç per part de l’alumnat que està acostumat a resultats molt immediats en un món on tot passa molt de pressa; aquest alumne pot tenir la sensació de soledat quan s’ha d’afrontar a l’estudi de l’instrument, o a les hores de classe, llavors és quan cantar, tocar amb d’altres, esdevé la vivència màgica del trobament en la música.

La nostra escola des del primer moment proporciona als alumnes espais de grup: classes col·lectives, corals, grups instrumentals, grups de cambra, orquestres, combos... on cada ú pugui tenir l’ocasió de compartir amb els iguals l’oportunitat de fer música en grup. Aquestes són propostes que l’alumnat troba en el funcionament quotidià de l’escola i que per tant, cada setmana té moment de viure’ls.

Hi ha propostes que tenen una periodicitat quinzenal (i de vegades setmanal) com les audicions d’alumnes, altres anuals com els Concerts de Nadal, el concert de Fi de curs, les participacions a actes de la ciutat (festa Major, Ribermúsica, Festa de la Música, Festes de Sta. Eulàlia, ...), el concert familiar, altres biennals com la Mostra de Composició. I de tant en tant, aprofitant efemèrides importants (15 anys, 20, 25 anys de l’Escola, homenatges...) projectes de més complexitat, com l’estrena d’obres escrites de manera especial per als alumnes de l’escola, ...

Aquests darrers són propòsits ambiciosos on involucrem a tota l’escola: infants, joves, alumnes professionalitzats, professors i famílies. D’aquestes característiques hem tirat endavant obres com:

La traducció, adaptació i instrumentació de l’òpera per a infants de Paul Hindemith Wir Bauen Eine Stadt.

La composició per part de tres compositors (Joan Albert Amargós, Xavier Armenter, Enric Palomar) sobre El Bestiari de Josep Carner.

El conte de Nadal de Charles Dickens musicat per Oscar Larios.

Oda abstracta a Música, que sobre un text de Miquel Fabré va musicar Enric Palomar.

Enguany, encara amb el 30è aniversari una mica lluny, volíem trobar un pretext per tornar a endinsar-nos en un projecte d’aquestes característiques i va ser quan jugant amb el número 7 vam idear el pla que ara mateix exposem:

“2007, Aula de Música 7”, sota aquesta senzilla i fàcil rima s’amaga el pretext de tornar a celebrar una commemoració.

Amb l’excusa de la màgia i el simbolisme del meravellós número 7 (que dóna lloc al nom de la nostra escola per múltiples coincidències), vam demanar a 7 compositor, tots ells íntimament relacionats amb l’escola (professors, ex-professors, pares i col·laboradors habituals) que escrivissin una obra basada en una de les 7 notes de la nostra escala musical per a cada un dels 7 grups corals o instrumentals de l’escola.

Amb tota l’empenta i la il·lusió, cada un va triar una nota i una agrupació musical i així han escrit una peça pensada pel nivell dels alumnes i les característiques del grup. Una obra feta a mida amb tota la qualitats dels 7 compositors.

Ha nascut una obra on es barregen 7 estils, 7 concepcions musicals, 7 moviments basats en una nota que juntes acompleixen les 7 notes de l’escala:

Sobre la nota Do, Joan Albert Amargós ha escrit una obra per un combo de jazz

Sobre el Re, Octavi Rumbau ha escrit una obra que serà interpretada per conjunt instrumental de 2n cicle de grau elemental.

El Mi, és per Enric Palomar que amb un text de Miquel Fabré ha composat per conjunt coral de grau elemental i piano a 4 mans.

Sobre el Fa, Antoni Alburquerque, ha recreat una obra pel conjunt instrumental de grau mitjà que anomenem Taller de Música del segle XX.

El Sol ha estat pel flautista i compositor nordamericà Peter Bacchus, que ha escrit pel conjunt coral del Grau Mitjà i pianista

La nota La, l’ha musicada Josep Barcons pel Cuartet de Corda de l’escola.

I el Si, l’interpretarà el conjunt instrumental de grau elemental, amb
música d’Oscar Larios.

Estem convençuts que tocar música d’avui, estrenar obres pensades pel nivell dels alumnes, conèixer compositors que a més dirigiran els assaigs i les obres, és una oportunitat única pels estudiants de música de la nostra escola, així com pel públic que ho pugui escoltar

Els objectius que ens hem plantejat per a aquesta empresa han estat:

Oferir als alumnes una nova oportunitat de fer música de manera col·lectiva

Vetllar pel patrimoni musical del nostre país i del nostre temps, demanant a set compositors col·laborar en el projecte amb la seva música

Donar una unitat al concert de Final de Curs i a la feina del darrer trimestre del curs

Fer una obra on hi hagi cabuda per a tots els nivells i les formacions estables de l’escola

Cercar els valors de la cultura i l’art, tenint l’oportunitat de treballar amb textos i música d’alta qualitat.

Fer una trobada de tota la comunitat educativa de l’escola en format d’stage i en clau d’assaig general, valorant aquests encontres rics per al coneixement i l’intercanvi dels diferents estaments i nivells.

Estrenar obres contemporànies originals, escrites amb tot el rigor, però també amb tot el frescor d’haver estat pensades per al col·lectiu que les ha d’interpretar.


Desenvolupament de l’experiència i pla de treball

El pla va ser ideat des de l’equip directiu de l’escola durant el curs 2005-06, i de seguida va ser explicitat i consensuat pel Claustre de professors al juny de 2006. Es va parlar amb els set compositors i entre ells es van repartir les notes i els grups instrumentals per als quals volien escriure. La decisió va ser fàcil i es va demanar que les obres estiguessin acabades a finals de l’any 2006.

Les partitures van ser trameses entre el desembre de 2006 i el gener de 2007, es van fer les còpies per a l’alumnat i des del febrer, alguns grups ja les van començar a treballar.

Mentre s’anava gestant la proposta, hi va haver una nova idea d’involucrar als alumnes d’harmonia, se’ls va demanar que escrivissin uns petits corals sobre les notes cromàtiques que faran de pont entre una obra i altra; aquestes petites obres seran cantades per un cor de pares i professors. Un valor més afegit que aportaran les composicions dels joveníssims estudiants.

A principis de juny es farà l’encontre per a tirar endavant l’assaig general i el dia 17 de juny, a les 6 de la tarda, l’estrena de l’obra.

Durant tot el curs hem estat buscant la manera de poder disposar d’una sala de màxima qualitat per a poder tancar l’experiència amb l’esplendor que es mereix, a hores d’ara encara no podem aportar aquesta informació.

La metodologia utilitzada per treballar les obres és la que habitualment cada grup utilitza per a fer música, els alumnes de cant coral han fet una feina interessant d’entendre i memoritzar un text complex (fins i tot en llatí) i han aprofitat la música per a treballar l’afinació, l’empastament de les veus, el timbre del cor, les dinàmiques i finalment l’acoblament al conjunt instrumental. Els conjunts instrumentals, a partir de la lectures de les partitures treballaran el tempo, la dinàmica, l’afinació i la conjunció dels timbres, el combo combinarà la proposta de l’obra amb les improvisacions, etc... És a dir, és evidentment una metodologia activa, on l’alumnat esdevé el protagonista del seu aprenentatge tot trobant-se involucrat en un pla col·lectiu on cada ú es torna una peça clau per a que tot el trencaclosques encaixi.

Valoració

En aquests moments no podem fer la valoració, doncs estem a mig camí, de tota manera la valoració inicial ha estat del tot positiva, per la predisposició de tothom a tirar endavant un projecte compartit, i l’avaluació de continuïtat està essent bona donat que tot marxa seguint el cronograma ideat.
Per acabar, només dir-vos que hem recollit totes les partitures en un document que intentarem publicar i que el concert serà enregistrat en DVD per a que cada participant en pugui disposar d’una còpia, si vol, i per a poder disposar de documentació sonora i visual de les propostes fetes.

Etiquetes de comentaris: ,